Casinomusikken – fengende rytmer

I saloonen i USA var det ofte en halvtrent pianist som stod for musikken. Kvaliteten var ikke nødvfaed333548d5681_fileendigvis den beste, men den var livat! I casinoer som siktet seg inn mot et rikere klientell, spesielt i Europa, var musikken mer dempet. Denne skulle bare ligge i bakgrunnen, uten å forstyrre spillerne. Eleganse og overklasse var nøkkelordene for disse casinoene. Etter hvert begynte man også å ta med seg koner eller elskerinner til slike steder. Det var også en del kvinner som begynte å spille, noe som gjorde at administrasjonen måtte forandre stilen.

Dette betydde likevel ikke at musikken og danseoppvisningene forsvant helt, men de ble modifisert for å passe til det nye klientellet. Så fremføringene ble mer elegante, uten å miste det lille ekstra som har gjort og fremdeles gjør casino dans og underholdning spesielt. For dette er overdådig og magisk på mange måter, i tråd med hva som skjer på casino gulvet.

Men etter hvert som plassen inne i casinoet ble mer og mer dominert av spillebord og spesielt spilleautomater, flyttet casino-musikken og artistene inn i naborommene. Dette gjelder spesielt for europeiske og amerikanske casinoer.

I Asia, hvor casino fremdeles er på vei opp og begynner å bli svært populært, stiller saken seg litt annerledes. Her er det gjerne svært store anlegg, hvor man også har underholdning inne i spillelokalene. Dette er nok både et kulturelt fenomen og et resultat av at casinoene her i all hovedsak har vært fremmet som noe moro. Kulturelt sett så er det også store forskjeller på hvordan man fester i Asia kontra hvordan man fester i Europa, og selvsagt er det også regionale forskjeller. Men ser man på de store linjene, så er det mer vanlig med heftige casino-rytmer inne i casinoet i Asia enn det er i de europeiske og amerikanske casinoene.