
Utviklingen innenfor virtuell virkelighet, og kanskje i enda større grad såkalt «augmented reality» der virkeligheten kombineres med virtuelle elementer, har vært dramatisk. Fra spill som Pokemon Go, til praktiske bruksområder som måleverktøy, er «augmented reality» (la oss kalle det for «utvidet virkelighet» på norsk videre i denne artikkelen) virkelig noe som gir verdi til brukeren.
Noe annet som kan gi verdi til brukeren, og der det faktisk nå i større grad også benyttes virtuell virkelighet, er nettkasino der det nå finnes en Lightcasino bonus som kan fremstå som uvirkelig…
Eksisterende løsninger for virtuell dans
Det finnes allerede noen muligheter for virtuell dans. For eksempel de populære Just Dance-spillene til Nintendo og andre plattformer. De virtuelle aspekter ved disse spillene er at du styrer en avatar på skjermen med fysiske spillkontroller i den virkelige verden. Det er klart at dette er noe begrenset, også sammenlignet med for eksempel metoder der brukeren filmes og blir en del av spillet. Denne type løsninger, som for eksempel var tilgjengelig til Xbox i en periode, har dog aldri blitt veldig populære. I det nevnte spillet Just Dance er det i tillegg til vanlig dans også mulig å spille mot andre spillere på nett, som gir et sosialt komponent i spillet.
Muligheter med teknikk for virtuell virkelighet

Hvis du virkelig ønsker en løsning som gir en komplett opplevelse av virtuell virkelighet er det per i dag nødvendig med en form for skjerm festet til hodet. Dette gir kanskje ikke all verden av frihet og fleksibilitet, spesielt ikke for bruksområdet dans. Med en sorts hjelm festet til hodet kan det være gjennomførbart å for eksempel kjøre en virtuell lastebil, med begrensede hodebevegelser, men dans med sine dramatisk bevegelser i rommet er ikke like lett å simulere. Et spesielt stort problem med dans er akkurat dette at du faktisk skal bevege deg rundt i rommet. Den klassiske oppfattelsen av hva virtuell virkelighet er, der du kan oppleve et gigantisk univers inne i et begrenset rom, passer altså ikke så bra for dans i virtuell virkelighet. Litt banalt forklart: du vil helt enkelt fysisk danse inn i en vegg relativt raskt.
Utvidet virkelighet som en mer passende teknikk
Gitt de store kravene til fysisk bevegelse er sannsynligvis utvidet virkelighet en mer passende teknikk for virtuell dans. Det stiller selvfølgelig fortsatt krav til at du har et stort område å danse på, men hvis du med en utvidet virkelighet kan kombinere det fysiske rommet med en virtuell dansepartner, eller andre virtuelle deler av opplevelsen, vil det kunne gi en tryggere opplevelse. I tillegg vil kroppen hele tiden har eksakte fysiske rammer å forholde seg til ved at du ser de fysiske veggene, gulvet og lignende i rommet du er i. Også ørsmå avvik i disse barrierene i en komplett virtuell virkelighet vil sannsynligvis lage problemer for din balanse når du skal utføre raske og presise dansebevegelser.
Kontrollere danseopplevelsen
Et annet avgjørende spørsmål i forhold til danseopplevelser i virtuell eller utvidet virkelighet, er hvordan du egentlig skal kontrollere opplevelsen og få taktile tilbakemeldinger om hva som skjer. En utvidet virkelighet løser opplevelsen av gulv og vegger da de allerede er der. Men hvordan skal du få den fysiske opplevelsen av å holde i hendene til en dansepartner, og få den fysiske følelsen av å være en del av dansen?

Et første steg er sannsynligvis enheter som du styrer med lignende de til Nintendo. Det vil ikke være noe problem å lokalisere hvor i rommet armer og hender er. En stor svakhet er deg fraværet av tyngde og støtte, som er en stor del av opplevelsen. Hvis noen klarer å konstruere en realistisk løsning på dette vil det være et stort steg på veien mot dans i virtuell virkelighet.